Wpisy oznaczone tagiem przypadek

Rozwój

Kategorie: Pielęgnacja
Tagi: , , , , , , , , ,

Rozwój Rozwój ruchowy powinien przebiegać w sposób prawidłowy. Ma to szczególne znaczenie w przypadku dzieci.Rozwojem ruchowym można określić dążenie do zdobywania kontroli nad ruchami ciała. Aby to osiągnąć należy umieć skoordynować wszelkie czynności ośrodków nerwowych oraz mięśni. Kontrola ta ma swoje źródło w rozwoju odruchów i ogólnej aktywności, która ma miejsce już w przypadku rodzącego się noworodka. Dziecko osiąga w okresie czwartego, piątego roku życia kontrolę w zakresie, nazywanym przez specjalistów tak zwaną dużą motoryką. Dotyczy ona większych części ciała, które są pomocne w takich czynnościach, jak chodzenie, skakanie, bieganie czy pływanie. W okresie piątego roku życia następuje rozwój dotyczący kontroli o wiele bardziej precyzyjnych ruchów. W ruchy te są zaangażowane mniejsze grupy mięśni, biorących udział między innymi w rzucaniu czy chwytaniu piłki, posługiwaniu się różnego rodzaju przyrządami lub narzędziami, lub też pisaniu. Jeśli opisany rozwój przebiega prawidłowo, bez większych zakłóceń, dziecko w wieku sześciu lat jest przygotowane do pójścia do szkoły, brania udziału w bardziej skomplikowanych zabawach, czy też do rozpoczęcia uprawiania jakiejś dyscypliny sportowej. Zjawisko, zwane lateralizacją odnosi się do czynności, w których przeważa jedna strona ciała człowieka. Lateralizacja, a więc czynnościowa asymetria, wyraża się najczęściej w fakcie większej sprawności jednej strony ciała ludzkiego. Oczywiście, w większości przypadków sprawniejsza jest prawa strona, a więc prawa ręka, prawa noga, prawe oko. W społeczeństwie można jednak spotkać ludzi z dominującą stroną lewą. Wówczas człowiek ma sprawniejszą lewą rękę, lewą nogę czy lewe oko. Ręka, którą wykonuje się większą liczbę czynności, jest nazywana dominującą, a w sytuacjach wymagających działania oburęcznego ręka druga nazywana jest pomocniczą. Naukowo dowiedziono, że dziecko już rodzi się z ręką dominującą. Co prawda, w pierwszych miesiącach życia używa w stopniu podobnym obu rąk, jednakże już w ósmym miesiącu można zaobserwować niewielką przewagę jednej ręki, u większości prawej. W wieku czterech do sześciu lat już wyraźnie widać przewagę dominującej ręki. Bardzo rzadkim zjawiskiem, choć czasami spotykanym są dzieci, które równie sprawnie posługują się obiema rękami, które określa się mianem oburęcznych.