Wpisy oznaczone tagiem natura

Masaż chiński

Kategorie: Chińska medycyna, Pielęgnacja
Tagi: , , , , , , ,

Masaż chiński Cały czas przez nasz organizm przepływa energia Yin i Yang. Każde zachwianie równowagi energetycznej ma swoje odbicie w naszym organizmie. A równowaga zależy nie tylko od nas, ale od tego, co nas otacza. Dlatego największą wartością dla medycyny chińskiej jest uważność na to, co dzieje się z nami i na otaczający nas świat – i profilaktyka zdrowia: rozważne odżywianie, harmonia uczuć, czyste środowisko naturalne. Tak skomplikowana równowagę trudno utrzymać, stąd pojawiają się schorzenia. Jedną z terapii w medycynie chińskiej jest akupunktura, lecz, sami akupunkturzyści cenią nad nią prewencyjny, codzienny masaż. Akupunktura ma wpływ na ogólny stan chorego – dzięki manipulacji igłami można stymulować przepływ energii, co pomaga w chorobie. Inną terapią jest akupresura, która pomaga przezwyciężać choroby dzięki przywracaniu równowagi przepływu energii i zapobiega pogorszeniu stanu zdrowia. Natomiast najbardziej ceniony jest chiński masaż wykonywany codziennie. Jest on doskonałą tarczą ochronną zapobiegającą chorobom i obciążeniom dnia codziennego. Masaż jest bardziej całościowy niż akupunktura czy akupresura, których celem jest pojedyncze schorzenie. Masaż chiński wzmacnia i ciało i ducha, pobudzając klasyczne meridiany i ważne punkty systemu pozameridianowego, ożywia organizm, działo zapobiegawczo i lecząco. Sen przychodzi o zmroku, bo taki jest naturalny rytm biologiczny człowieka. Po zapadnięciu zmierzchu szyszynka wytwarza hormon, który sprawia, że organizm domaga się odpoczynku – melatoninę. To między innymi przez nią nawet po przespanej nocy można odczuwać senność w pochmurne dni. Osoby, które muszą być aktywne w nocy, a odpoczywa mogą w dzień z czasem odczują coraz większe zmęczenie i poirytowanie. Organizm zaczyna być senny między godziną 22 a 23, jednak największa senność ogarnia nas między 1 a 3. Jest to między innymi wynikiem obniżonej temperatury ciała oraz ciśnienia krwi. Obydwa ponownie zaczną rosnąć około godziny 6. To, ile potrzeba snu, jest sprawą indywidualną organizmu. Uzależniona jest od uwarunkowań genetycznych, wieku, pory roku, stylu życia. Na ilość potrzebnego snu ma wpływ nawet wykonywana praca – dłużej i lepiej śpi się, gdy jest ona mniej stresująca, aczkolwiek trudno jest znaleźć mało stresującą pracę, dlatego pamiętajmy o tym by odpowiednio się zrelaksować przed snem.

Ładne oczy

Kategorie: Pielęgnacja, Psychologia
Tagi: , , , , , , , , ,

Ładne oczy Podobno są zwierciadłem duszy. Podobno ludzie przywiązują do nich ogromną wagę u kandydata na partnera u płci przeciwnej. Oczy, bo rzecz jasna, o nich mowa, są narządami jednego z pięciu zmysłów, mianowicie wzroku. To dzięki nim poznajemy świat, jego barwy i możemy podziwiać zapierające dech w piersiach widoki. Co zrobić, by nasze oczy służyły nam bardzo dobrze przez długie lata? Byśmy będąc już w podeszłym wieku wciąż mogli czytać bez nadmiernego wysiłku? Z pomocą przychodzi natura. Jak w wielu innych przypadkach, bardzo pomocny jest zdrowy tryb życia. Decydujący wpływ ma dieta. Ta bogata w witaminę A, zapobiega schorzeniu zwanemu kurzą ślepotą. Objawia się ona dużo gorszą ostrością widzenia po zmierzchu. Tę jakże cenną witaminę znajdziemy między innymi w mięsie i pomidorach. Co ciekawe, wspomaga ona także prawidłowy wzrost. Inną dolegliwością, występującą głównie u osób starszych, jest zaćma. Jej powstawaniu jest trudno zapobiec, jednak można sobie w tym pomóc spożywając pokarmy zawierające dużą ilość witaminy C i beta-karotenu. W dawniejszych czasach w niektórych, szczególnie tych biedniejszych krajach, była oznaką wysokiego statusu majątkowego, a co za tym idzie- społecznego. Później stała się tematem tabu, wstydem, powodem wytykania palcami. Oznaczała odstawanie od lansowanego przez media ideału szczupłej sylwetki. Dziś staje się coraz bardziej powszechna w wielu krajach na całym świecie. Śmiało można powiedzieć, że otyłość staje się problemem naszych czasów. Do niedawna większość Polaków myślała, że nasze społeczeństwo „nie przytyje”. Pozornie ten sposób myślenia ma wiele racjonalnych podstaw. Żyjemy w klimacie umiarkowanym, tak więc nasze organizmy nie potrzebują bronić się przed zimnem podskórną warstwą tłuszczu. W szkołach dzieci mają tygodniowo kilka godzin zajęć wychowania fizycznego. Co więcej, tradycyjna polska kuchnia zawiera w sobie mało potraw smażonych i duży nacisk kładzie na warzywa i owoce sezonowe. Jaka jest więc przyczyna otyłości, która dosięga coraz więcej Polaków? Okazuje się, że największym problemem jest nadwaga u dzieci, które zajadają się niezdrową, uzależniającą żywnością i popijają wszystko gazowanymi napojami. W starszym wieku coraz trudniej jest pozbyć się zbędnych kilogramów.

Sportem w brzuszek

Kategorie: Pielęgnacja
Tagi: , , , , , , , ,

Sportem w brzuszek Coraz więcej ludzi na całym świecie, w tym także Polaków, cierpi na nadwagę, a nawet otyłość. W wielu przypadkach nie jest to spowodowane chorobą, czy genami, ale zaniedbaniami. Niezdrowe jedzenie przełykane niemal w biegu, godziny spędzone przed komputerem, czy telewizorem nie służą prawidłowej przemianie materii i szczupłej sylwetce. Na szczęście, są osoby, które potrafią się opamiętać i zaczynają myśleć o uprawianiu sportu, aby zrzucić zbędne kilogramy. Najbardziej naturalnym i najtańszym sportem jest bieganie. Wystarczy para butów i koszulka. Należy jednak pamiętać o tym, że nie możemy biegać w starych trampkach. Wszyscy powinni zaopatrzyć się w obuwie przeznaczone do biegania. Dają one odpowiednią amortyzację i zapobiegają urazom kości i stawów. Częstym błędem jest szybki początek i, co za tym idzie, niemal natychmiastowe zniechęcenie. Trzeba zacząć biegać z głową. Nie wolno po latach spędzonych za biurkiem nagle zacząć biegać po dziesięć kilometrów dziennie. Po pierwsze, dostaniemy zadyszki po pierwszych metrach, po drugie, nasz organizm może tego nie tolerować. Dobrym pomysłem są więc codzienne szybkie spacery, dopiero później przechodzące w wolny truchcik i bieg. Jest już nie tylko fanaberią bogatych kobiet, uczęszczających na drogie zajęcia w klubach fitness. Dziś wszyscy wiedzą, że szczupła, sportowa sylwetka jest niemal pewnym gwarantem uniknięcia wielu chorób krążenia, stawów, czy serca. I oczywiście marzeniem tych pań, które natura obdarzyła nieco większym brzuszkiem i tendencjami do tycia. Dobrze jest więc wiedzieć, jaki sport jest najbardziej skuteczny w walce ze zbędnymi kilogramami. Oczywiście, ludzki organizm spala kalorie na wiele sposobów. Kilka stracimy nawet grając na gitarze, czy innym instrumencie. Jednak nie ulega wątpliwości, że najbardziej skuteczne jest uprawianie sportu. I tak podczas pół godziny biegania możemy stracić nawet 560 kalorii przy wadze bliskiej stu kilogramom. Niewiele mniej skuteczne, a o wiele bardziej cenione przez niektórych jest pływanie. Dodatkowo, pływanie mniej obciąża stawy i kręgosłup, co jest mankamentem biegania osób otyłych. Niektóre z nich mogą odczuwać dyskomfort i bóle kości. Bardzo zdrowe jest chodzenie po górach, nawet z małym obciążeniem w granicach pięciu kilogramów. Podczas trzydziestu minut takiego marszu można stracić nawet trzysta kalorii. Przychodzi taki dzień w życiu niemal każdego sportowca. Wszystko zaczyna się dobrze, tak jak zwykle. Rozgrzewka, początek treningu, może nawet euforia i… jeden nieostrożny krok, zły ruch. Kontuzja nie jest niczym przyjemnym, jednak może zdarzyć się każdemu. Starą prawdą jest, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. To samo tyczy się kontuzji. Najlepszym sposobem na uniknięcie skręcenia kostki, urazu nadgarstka, czy naciągnięcia któregoś mięśnia jest porządna, mądrze zaplanowana rozgrzewka. Dotyczy się to każdego sportu. Jednak rozgrzewka rozgrzewce nierówna. Inaczej należy się przygotować do biegania, inaczej to intensywnej jazdy na rowerze, jeszcze inaczej do gimnastyki. W pierwszym przypadku szczególną uwagę kładziemy na rozgrzanie stawów. Można to zrobić mechanicznie (np. pocierając kolana) lub innym sposobem (np. kręcąc stopą, co przygotowuje kostki do wzmożonego wysiłku). Rowerzyści przed wyprawą powinni delikatnie rozciągnąć mięśnie łydek. Z kolei gimnastyczkom nie zaszkodzi krótki truchcik, gdyż po nim ścięgna łatwiej się rozciągają.