Wpisy oznaczone tagiem kwas

Po porodzie

Kategorie: Dziecko
Tagi: , , , , , , ,

Po porodzie Pierwszą rzeczą, której kobieta planująca dziecko, powinna się przyjrzeć, jest jej dieta. Przygotowując się do zostania matką, kobieta musi uwzględnić co najmniej 3 posiłki w ciągu dnia, zawierające wszystkie 4 grupy pokarmów i zapewniające niezbędne witaminy i minerały ważne dla zdrowia. Dwa najważniejsze pod względem odżywczym składniki pokarmów, to wapń i kwas foliowy. Ich niedobory można rekompensować poprzez zażywanie specjalnych preparatów dla kobiet w ciąży. Całkowicie należy zrezygnować z kofeiny, gdyż badania wykazuję, że utrudnia ona poczęcie ( za to niektórym mężczyznom może pomóc, poprzez zwiększanie ruchliwości plemników). Przed zajściem w ciążę, kobieta powinna osiągnąć swoją prawidłową wagę. Dowiedziono bowiem, że panie z niedowagą mogą mieć dzieci z niską masą urodzeniową. Dlatego należy upewnić się, że BMI (Body Mass Index) jest prawidłowe. Jeżeli jesteśmy już przy temacie wagi, należałoby wspomnieć o kondycji fizycznej i o tym, jak ją uzyskać. Dobrą formę kobieta powinna osiągnąć przynajmniej 3 miesiące przed planowanym poczęciem. Pomoże to utrzymać aktywny styl życia podczas ciąży i porodu. Aerobik poprawia humor, uwalnia wewnętrzną energię, i pomaga utrzymać wagę w ciąży. Chromi też przed zbytnią podatnością na hormonalną huśtawkę nastrojów. Przedciążowe ćwiczenia obejmują też takie aktywności jak marsze, bieganie, pływanie i szeroko pojęte ćwiczenia ruchowe. Należy zacząć od wolnego tempa, bez przeciążania ciała i przed każdym, nowym programem treningowym, konsultować się z lekarzem. W okresie bezpośrednio poprzedzającym ciążę, należy unikać narkotyków, papierosów i alkoholu, ponieważ wszystkie te używki mogą być odpowiedzialne za mniejszą masę dziecka w chwili urodzenia, poronienia, a w późniejszym życiu problemy behawioralne. Pierwsze dni po porodzie to czas na odpoczynek i powrót do formy – fizycznej i psychicznej. Kobieta powinna skupiać swoją energię na sobie i na poznawaniu swojego dziecka. Należy ograniczyć wizyty do minimum, mimo presji ze strony znajomych i rodziny, którzy chcieliby jak najszybciej zobaczyć niemowlaka. Można też odpuścić sobie bycie idealną panią domu i wykorzystać czas drzemki dziecka na swoją własna drzemkę. Po porodzie w organizmie zachodzą zmiany, ciało chce wrócić do stanu sprzed ciąży. Po porodzie masa ciała spada o 5 kilogramów od razu, i jeszcze trochę, gdy unormuje się poziom płynów. Nad resztą trzeba jednak popracować. Stopniowe chudnięcie jest najlepszym pomysłem, ułatwia to karmienie piersią, gdyż wprowadzony jest wtedy pewien reżim dietetyczny. Wskazane są też ćwiczenia. Nie wolno przechodzić na dietę przez pierwsze dwa miesiące po porodzie, ponieważ ciało potrzebuje składników odżywczych, by zregenerować się po ciąży, potrzeba też wtedy dużo mleka, pełnego składników odżywczych. Wskazane jest tracenie 0,5 kg na tydzień i nie więcej niż 2 kg miesięcznie. Jest to bezpieczna wartość, która pozwala zachować dobre składniki mleka i zapewnić dostateczne odżywienie matce. Należy spożywać ok. 1800 kalorii dziennie w dobrze zbilansowanych, zdrowych posiłkach, które zawierają wapń, cynk, magnez, witaminę B6. Wartość posiłków mniejsza niż 1500 kalorii dziennie może spowodować braki odżywcze w mleku, obniżyć poziom energii i odporność. Poronienie ostatnio przestaje być tematem tabu, zaczyna się o nim mówić i pozwala się kobietom na przeżywanie straty w jawny sposób. Przez wiele lat kobiety były przekonywane, że nie należy o tym mówić, że trzeba przejść nad tym do porządku dziennego i żyć, jakby nic się nie stało. Niewypowiedziany żal i brak możliwości do pokazania żałoby był i jest cichym bólem w sercach milionów kobiet. Poronienie jest typem straty, dewaluowanym przez innych, a do tego nie ma na nią fizycznego dowodu, . Dla kobiety jest to jednak strata bardzo realna. Od dnia poczęcia, jej ciało reaguje w nowy sposób na zachodzące zmiany. Jej biust staje się większy i delikatny, znika miesiączka, pojawiają się za to poranne mdłości. Zmęczenie ogrania ciało i sen jest jedyną czynnością, na jaką ma ochotę. To wszystko dzieje się w ciele kobiety i nikt, poza nią, nie jest w stanie tego zrozumieć. Oprócz zmian fizycznych, są też zmiany psychiczne, na przykład sny i marzenia o dziecku, które niedługo pojawi się na świecie, jak będzie wyglądać, jakie będzie, oczekiwanie na pierwsze kopnięcia Po poronieniu świat wywraca się do góry nogami. Następuje całkowita dewastacja wyobrażeń, a poczucie pustki jest druzgocące. Ta wielka radość zostaje wyrwana ze świadomości, tworząc trudności w zachowaniu równowagi w codziennym życiu. Ciało kobiety wraca do stanu sprzed ciąży, znikają wszystkie objawy i organizm nie jest dłużej przystosowany do przyjęcia upragnionego dziecka. Cudowne sny zmieniają się w koszmary, nieprzespane noce i niekończące się łzy, stają się codziennością. Przyszłość wydaje się czarna, a dni takie same. Podczas tego okresu przystosowania się do nowych sytuacji, kobieta musi czuć, że inni uznają jej stratę za prawdziwą. Tylko tacy ludzie pomogą jej przejść długą i trudna drogę do normalności i stanu równowagi.